Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

“We groeiden te hard. Verkopen was de beste optie” Gilbert Cuypers (Bron : Dealmakers)

GSS verkocht aan Buysse & Partners als onderdeel van dubbelslag

“We groeiden te hard. Verkopen was de beste optie”

The sky is the limit voor ons bedrijf na deze overname , en ik heb het niet over het gelijknamige tv-programma”, zegt Gilbert Cuypers, samen met zijn echtgenote Claire oprichter van GSS.En, niet onbelangrijk: wij blijven meebouwen aan de toekomst.”


Toen Gilbert Cuypers in 2009 afscheid nam van Arcelor Mittal en zijn commerciële functie aldaar, begon hij in eerste instantie staaloverschotten online te verkopen. Wat begon als een website om handel te drijven, groeide door Gilberts creatieve en ondernemende geest al snel uit tot een minibedrijf om u tegen te zeggen: hij bedacht en ontwikkelde revolutionaire randbekisting- en valbeveiligingsproducten voor de bouw, waarop ze onmiddellijk patenten namen. “Al snel zagen de grote bouwbedrijven (BAM Interbuild, Heijmans, Verhelst...) dat onze nieuwe producten hen veel efficiëntiewinst opleverden én leidden tot meer veiligheid op de werkplek. Mijn vrouw en ik bouwden ons tweemansinitiatief uit tot een bedrijf met mooiere cijfers dan die van een gemiddelde kmo”.

“GSS had een prachtige omzet en dito marge, maar vooral: een niet te onderschatten internationaal potentieel dat je pas kunt aanboren in een grotere context”.

Te hard

GSS bleef al die tijd bewust klein. “Het grote voordeel van small size is de enorme flexibiliteit: in een minimum van tijd slaagden wij erin om een concrete vraag van onze klanten of een eigen idee te vertalen in een nieuwe ontwikkeling en goedgekeurd en wel op de bouwwerf te brengen.” Die innovaties volgden elkaar snel op en om iets nieuws te bedenken moet je soms diep gaan. “Tot in de douche toe maakte ik schetsen en aantekeningen. Voor Claire was deze periode niet altijd aangenaam. Ik ben haar dan ook heel dankbaar voor haar geduld en ondersteuning.” Maar succes laat zich niet temmen. “GSS groeide te hard om met ons twee te kunnen bolwerken. Het was óf personeel in dienst nemen om verder te ontwikkelen (maar op het soort stress dat dat met zich meebrengt zaten we niet te wachten), óf een partner vinden. De keuze was snel gemaakt. Ik heb zelf enorm respect voor mensen die iets uitbouwen en veel bereiken, maar zeker zoveel voor mensen die weten wanneer het tijd is om iets los te laten.”


Visie

Op een vakantie in Jamaica maakten we kennis met iemand van het voormalige bedrijf Game Mania die hun bedrijf hadden verkocht via Dealmakers. Hij was zo enthousiast over hun aanpak dat we ons voornamen “als we ooit verkopen, zal het via hen zijn.” Zo geschiedde. “Uit de vele geïnteresseerde kandidaat-kopers, maakten we een shortlist van zeven. Buysse & Partners was niet de meest voor de hand liggende koper tussen de andere kandidaten, maar hun toekomstvisie en de rol die wij blijven spelen, leverde toch de beste deal op. Ik zal de stress om een groter bedrijf te leiden dan wel niet zelf opzoeken, maar deel uitmaken van een groep zoals Buysse & Partners kan toch nog interessante toekomstperspectieven bieden.”


Verder groeien

Daarover zegt Johan Buyle van Buysse & Partners : “Dealmakers bracht GSS onder onze aandacht. Op het eerste gezicht leek het een te klein bedrijf voor ons, maar we zagen meteen de potentie van een dubbelslag. GSS had een prachtige omzet en dito marge, maar vooral: een niet te onderschatten internationaal potentieel dat je pas kunt aanboren in een grotere context. Die bredere vertrekbasis creëerden we meteen door tegelijkertijd ook Betonwerken Vets te kopen en beide bedrijven onder te brengen onder de paraplu Construct Materials Group. Vanuit die constructie bouwen we GSS verder uit, en blijven we een buy & build strategie voeren.

DE DEALMAKERS TOUCH
Anthony Hernaut en Bram Verstraeten leidden het dossier-GSS in goede banen. Enkele bijzondere aspecten:

• GSS, dat zijn Gilbert en Claire. Het voordeel: tijdswinst, want alle informatie en beslissingsmacht ligt bij hen, en bij hen alleen. Het nadeel: niet eenvoudig om een bedrijf zonder personeelsbestand te verkopen. Het blijvende engagement van de eigenaars is cruciaal – ook na de verkoop.

• “Man en vrouw die met hun tweetjes in tien jaar een bedrijf oprichten en uitbouwen met zo’n rendement, dat is bijna niet te geloven.”

• Due diligence was relatief eenvoudig, maar een bijzondere aandacht verdiende de waardering van de intellectuele rechten, de patenten.

 

Contactpersoon Dealmakers
Tel 015 29 33 90
E-mail info@dealmakers.be
Website http://www.dealmakers.be

“We groeiden te hard. Verkopen was de beste optie” Gilbert Cuypers (Bron : Dealmakers)