Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Ontdek de verborgen waarde: Waarom echte pareltjes van kleine bedrijven verder gaat dan de cijfers uit de jaarrekening

De waarde van kleine bedrijven gaat verder dan de gepubliceerde resultaten


Bij het bepalen van de waarde van een klein bedrijf is een van de meest voorkomende vragen die kopers stellen: 'Hoeveel geld kan ik verdienen als ik dit bedrijf koop?' Toch is het belangrijk om verder te kijken dan alleen de financiële gegevens bij het bepalen van de waarde van een klein bedrijf. Vaak zijn financiële gegevens onnauwkeurig of onvolledig. Bovendien zijn ze bedoeld om belastingen te minimaliseren, niet om te laten zien hoe goed het bedrijf presteert. Het is cruciaal om voldoende vooronderzoek te doen voordat u een bedrijf koopt.

Naast de financiën zijn hier enkele belangrijke waarde drivers om te overwegen bij het kopen van een klein bedrijf:

Het bedrijf heeft enkele jaren lang een stabiel inkomen geleverd
Een bedrijf dat minstens 3-5 jaar actief is, verdient erkenning. Dit betekent dat de eigenaar in staat is geweest om een ​​soort inkomen te genereren, plus bedrijfskosten, huur, leveranciers en werknemerssalarissen te betalen.
Dit betekent ook dat de bruto-omzet voldoende cashflow genereert om het bedrijf soepel te laten draaien. Verkoop drijft waarde. Dit komt omdat de echte onderste regel van inkomsten (winst) voortkomt uit de bovenste regel van inkomsten (omzet).

Een algemene vuistregel voor een klein bedrijf dat minstens drie jaar actief is en minder dan één miljoen omzet haalt, is dat het volledige voordeel van de eigenaar (winst + allerlei vergoedingen) ergens tussen 10 en 20 procent van de bruto-omzet kan liggen. Zodra een bedrijf meer dan één miljoen omzet haalt, daalt het voordeel van de eigenaar  naar 10 procent of minder.

Er is potentieel om het bedrijf te laten groeien en uit te breiden
Een bedrijf is waardevoller als er potentieel is om na de verkoop te groeien. Bij het evalueren van een bedrijf moet 30 procent van uw focus liggen op wat de eigenaar heeft gedaan en 70 procent moet zijn wat u met het bedrijf kunt doen.
Bijvoorbeeld, het zou moeilijk zijn om op te schalen als de eigenaar de ruggengraat van het bedrijf is, omdat het bedrijf zwaar leunt op één persoon. Om dat bedrijf op te schalen, moet u mogelijk veel voorafgaand werk verrichten om processen en systemen te creëren om ervoor te zorgen dat het soepel draait in uw afwezigheid.

Andere initiële filters zijn onder meer:

Een sterk bedrijfsmerk - Een bedrijf met een goede reputatie is waardevoller dan een bedrijf dat beschadigd is door een crisis of slechte service. Een sterk merk binnen de branche zal schaalbaarder zijn.
Marktpositie - Een bedrijf dat goed gepositioneerd is ten opzichte van zijn concurrenten heeft een betere kans op een sterke marktpositie. Deze bedrijven hebben producten en diensten die goed gedifferentieerd zijn binnen de markt.
Kwaliteitsmedewerkers - Een sterk bedrijf heeft betrouwbare en zeer bekwame werknemers. Degenen die op lange termijn bij het bedrijf blijven, kunnen van invloed zijn op de kwaliteit van het bedrijf.
Bedrijfsinkomstenmodel - Een terugkerend inkomstenmodel kan gedurende het hele jaar stabiele verkopen opleveren in tegenstelling tot bedrijven die alleen seizoensgebonden verkopen maken.
Sterke en loyale klantenbasis - Een gevestigde klantenbasis is waardevoller, omdat ze waarschijnlijk blijven nadat het bedrijf is verkocht.

Het runnen van het bedrijf past bij uw gewenste levensstijl


Het kopen van een bedrijf is een emotionele beslissing, net zozeer als een financiële. Als u het bedrijf niet leuk vindt of als het niet past bij uw levensstijl, zal het nooit een goede match zijn, ongeacht hoe waardevol het bedrijf is.


Vragen om te stellen zijn onder meer:

  • Heb ik de vaardigheden om het bedrijf te beheren?
  • Is het op een locatie die ik wil?
  • Hoe vaak moet ik fysiek aanwezig zijn op de locatie?
  • Moet ik vaak reizen om kopers en leveranciers te ontmoeten?
  • Geef ik de voorkeur aan een groothandel- of detailhandelsbedrijf?
  • Is het de grootte die ik wil (bijv. veel werknemers beheren)?

Neem de tijd om de waarde drivers van kleine bedrijven te begrijpen
Het begrijpen van de waarde die een klein bedrijf kan bieden voor uw inkomen en levensstijl is van het grootste belang bij het bepalen waar u op moet letten bij een aankoop. Nadat u de initiële filters heeft beoordeeld, neem de tijd om het bedrijf te bezoeken en verder te onderzoeken. 

 

Kijk welke ondernemingen op Overnamemarkt.be te koop worden aangeboden.  Klik hier voor de iets grotere KMO bedrijven die actueel te koop staan.

 

Bekijk alvast  de honderden bedrijfsprofielen van over te nemen bedrijven op Overnamemarkt.be

Vindt u geen bedrijf dat aan uw verwachtingen voldoet?

Bezorg ons uw zoekprofiel en wij gaan voor u actief op zoek!

Zoekprofiel gewenste overname

Bekijk de  8 criteria die u  helpen om een gefocust zoekprofiel op te stellen:

 

Zodra je een target hebt gevonden bieden we vanuit Overnamemarkt.be een begeleidingstraject Advies op Maat voor KOPERS van een kleine onderneming.  Dit begeleidingstraject bestaat uit een intakegesprek, begeleiding bij toetsing waardebepaling van de target, opstellen financieringsmix en afgebakende due diligence

Ontdek de verborgen waarde: Waarom echte pareltjes van kleine bedrijven verder gaat dan de cijfers uit de jaarrekening