Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Inspiratie uit Nederland: De BROOKZ Overname Barometer voor MKB (= KMO) -2019

Brookz Overname Barometer wil een bijdrage te leveren aan meer inzicht in de overnamemarkt, hetgeen kan leiden tot meer en betere deals. De Brookz Overname Barometer wordt samengesteld in samenwerking met 262 overname advieskantoren, dit is 90% van de markt.(in Nederland)

De algemene tendens

Het aantal verkoopstransacties zijn lichtjes gestegen in de eerste helft van 2019, de aankooptransacties gedaald. Dit betekent dat verkopers in het afgelopen vaker een overname adviseur hebben ingeschakeld. Kopers hebben daarentegen minder vaak een adviespartij ingeschakeld.

Meer transacties in zakelijke dienstverlening en bouw in de eerste helft van 2019

De meeste transacties werden het afgelopen jaar in de sector van de zakelijke dienstverlening voltrokken, gevolgd door transacties in de bouwsector.

Betaalde EBITDA (de operationele kasstroom van de onderneming) multiples zijn gestegen in IT, online & e-commerce en de bouwsector.

Opmerkelijk is wel dat de gemiddelde betaalde EBITDA multiple in Duitsland ongeveer 20% hogere is dan in Nederland, vooral in de sectoren van Automotive, Transport & Logistiek, op de voet gevolgd door de sectoren de sector IT, Online & E-commerce.

De verschillen tussen grote en kleine bedrijven

Onderzoeken tonen aan dat, hoe kleiner een onderneming is, hoe groter de kans dat de verwachte vrije kasstromen niet zullen worden gerealiseerd. Dit kan een forse impact hebben op de rendementen en dus ook op de waarde van een onderneming. Daardoor zijn de betaalde EBITDA multiples voor grotere bedrijven gemiddeld hoger dan de betaalde multiples voor kleinere bedrijven.

De duur van een verkooptraject

De doorlooptijd van het verkrijgen van het mandaat tot de closing the deal kan flink verschillen naargelang de begeleiding van een overname adviseur werd ingeschakeld. De gemiddelde doorlooptijd bij de advieskantoren bedraagt slechts vier maanden.

Wat bracht  de tweede helft van 2019?

In het tweede half jaar van 2019 (H2-2019) is het aantal begeleide transacties over de gehele linie gestegen. Waar in het vorige Overname Barometer onderzoek (H1-2019) een daling van 5% van het aantal aankooptransacties werd gerapporteerd ten opzichte van een half jaar eerder (H2-2018) bleek in H2-2019 het aantal begeleide aankooptransacties gestegen met 24% ten opzichte van het eerste half jaar van 2019.

Er werden door de respondenten in het tweede half jaar 365 aankooptransacties begeleid door de respondenten.

Aan de verkoopzijde is het aantal transacties in H2-2019 met 35%
gestegen ten opzichte van het eerste half jaar van 2019. Het aantal door
een advieskantoor begeleide verkooptransacties is fors gestegen naar een
gerapporteerd aantal van 598 transacties.
Uit het huidige Overname Barometer onderzoek is te concluderen dat
zowel kopende als verkopende ondernemers in het afgelopen half jaar
vaker een overname adviseur hebben ingeschakeld om het aankoop- of
verkooptraject te begeleiden. In contrast met circulerende berichten over
een afkoelende overnamemarkt blijkt het aantal transacties in de
Nederlandse MKB markt in H2-2019 juist sterk te zijn toegenomen in
vergelijking met de eerste helft van 2019.

Reden voor verkoop

Leeftijd en gebrek aan opvolging (binnen de familie of binnen het bedrijf) blijkt ook in Nederland de meest voorkomende reden te zijn (35%) om een bedrijf te verkopen.

In lijn met bevindingen uit een eerder Overname Barometer onderzoek door BROOKZ  (Q2-2015)
blijkt dat de gemiddelde leeftijd van verkopende ondernemers nog steeds daalt. In de
afgelopen tien jaar (2010 – 2020) is de gemiddelde leeftijd van een verkopers gedaald van 59 naar 55 jaar. 

"Te laag bod" blijft voornaamste reden waarom een transactie niet doorgaat 

In lijn met het eerder uitgevoerde onderzoek naar dealbreakers is de meest voorkomende reden voor het afketsen van een bedrijfsovername dat ‘de kopende partij een te laag bod deed’ (Teeffelen, van & Plettenberg, 2015).

De tweede meest voorkomende reden voor het afketsen van een overname, is ‘een
gebrek aan vertrouwen tussen de kopende en verkopende partij
’. Daarnaast komt het
regelmatig voor dat de adviseur van de tegenpartij te hoge verwachtingen creëert.
Opgeteld met redenen als: ‘Adviseurs van de koper en de verkoper kwamen er
onderling niet uit’ en ‘Adviseur van de tegenpartij had onvoldoende kennis’ is te
concluderen dat adviseurs in ieder geval in meer dan een kwart van de gevallen de
voornaamste spelbrekers zijn bij een bedrijfsovername.

 

Bron BROOKZ  Overnamebarometer H2 2019

download het volledige rapport van brookz.nl editie februari 2020

Inspiratie uit Nederland: De BROOKZ Overname Barometer voor MKB (= KMO) -2019