Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

De markt van de KMO-overnames is levendig en spannend : opportuniteiten en valkuilen bij overnames

Praktijkgetuigenis na > 30 jaar ervaring  met KMO-overnames:

Aan welke partij verkopen we het best ? Sectorgenoten of niet-sectorgenoten ?
Verkopen aan een sectorgenoot heeft haar voordelen. Er is directer inzicht door de kandidaat-overnemer in de operationele werkwijze en financiële rendabiliteitsmogelijkheden van de overlater. De sterktes en de zwaktes zijn bijgevolg sneller in kaart gebracht. De meestal ermee gepaard gaande geografische uitbreidingen zijn ook mooi mee genomen.. Nadeel is uiteraard dat de kans op commerciële schade groter is voor de overlater wanneer blijkt dat de sectorgenoot de overname toch niet finaliseert. Er heerst dan ook een gezond wantrouwen tussen sectorgenoten. Anderzijds zal de overlater er naar streven om de synergievoordelen van de overnemer te laten meespelen in het bepalen van zijn overnameprijs

Niettegenstaande er vaak gewerkt wordt met long- en shortlists die hoofdzakelijk bestaan uit sectorgenoten, loont het volgens onze praktijkervaring de moeite om een bedrijf aan te bieden aan niet-sectorgenoten. Jonge particuliere of familiale overnemers zijn bereid om zich in te werken in bedrijven die actief zijn in sectoren die hun totaal vreemd zijn. Overlaten aan dergelijke partijen geven het comfort aan de overlater om in alle discretie en zonder commerciële schade het overnameproces af te handelen.

Zowel voor sectorgenoten als voor niet-sectorgenoten dienen de valkuilen vermeden te worden en moet de overlater klaarheid scheppen in talrijke onzekerheden die bij de overnemer opkomen.

Vooreerst zijn er de operationele uitdagingen: wat is de toegevoegde waarde van de target op operationeel vlak en hoe kan de overnemer daaraan bijdragen? Heeft de target nog groeimogelijkheden en welke investeringen gaan daarmee gepaard? Wat is het menselijk potentieel bij het over te neme bedrijf? Omdat mensen binnen het bedrijf dikwijls het verschil maken spreken wij vaak over sociaal actief i.p.v. sociaal passief. People management, het kunnen omgaan met het personeel, is bij elke overname dan ook een zeer belangrijke uitdaging.

Even belangrijk zijn de financiële uitdagingen: uit onze ervaring van bijna 30 jaar als onafhankelijke overname adviseur blijkt dat een goede objectieve rentabiliteit van de target een must is. De objectief vastgestelde rentabiliteit vormt de echte basis voor een marktconforme en correcte bedrijfswaardering. Wil men daarbij rekening houden met de eigenheden van diverse sectoren, opteert men best voor een overnamebemiddelaar met jarenlange ervaring en referenties in deze sectoren.

Rentabiliteit wordt uiteraard beïnvloed door zeer veel interne en externe factoren. Het komt erop aan deze zo nauwkeurig mogelijk in kaart te brengen. Deze rentabiliteit vormt uiteindelijk de fundamentele basis voor de financiële haalbaarheidsstudie van de overname. De basis voor de rendementswaarde is de winstgevendheid, met op de laatste lijn de nettowinst. Net zo belangrijk is overigens de bedrijfskasstroom (EBITDA), dit is bedrijfswinst plus afschrijvingen.

Naast de rentabiliteit houdt men bij een waardering best ook rekening met de intrinsieke of inhoudelijke waarde. De inhoudelijke waarde slaat op alles wat er in het bedrijf zit, dus de balans met zijn activa en passiva, m.a.w. zijn investeringen en schulden. Het behelst onroerend goed, machines, voorraad, vorderingen, liquiditeiten en schulden. Deze vormen de elementen waarmee de intrinsieke waarde van het bedrijf wordt berekend.
Het verschil tussen de rendementswaarde en de intrinsieke waarde is de goodwill.

Eenmaal de operationele en financiële uitdagingen in kaart zijn gebracht, is het belangrijk dat het klikt tussen de overlater en de overnemer. Essentieel hierbij is het scheppen van vertrouwen tussen beide partijen. Daarom is het nuttig dat overnemer en overlater elkaars belangen niet uit het oog verliezen. Bij overnameonderhandelingen is het geven en nemen. Overnemen en overlaten is een levendige materie in een boeiende nationale en internationale omgeving vol met uitdagingen.

 

Ingezonden artikel door O.B.A (Overnamebemiddeling&advies):
Johan Coucke, Geert Buyse, Jo Decoutere, Martijn Coucke, Wannes Hendrickx

Zie ook hun vermelding in onze rubriek Overnamebegeleiders

O.B.A. • Beheerstraat 49 • B-8500 Kortrijk • T: 056/35 78 24 • F: 056/35 83 49 • E-mail: info@oba.be •
O.B.A. • Jagershoek 8     • B-2970 Schilde • T: 03/337.91.02 • F: 056/35 83 49 • E-mail: info@oba.be •

Website http://www.oba.be

De markt van de KMO-overnames is levendig en spannend : opportuniteiten en valkuilen bij overnames