Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

“De familie is er voor het bedrijf, niet omgekeerd” - Patrick Torfs, voorzitter Raad van Bestuur Schoenen Torfs

Als het van Patrick Torfs afhangt, moeten bedrijfseigenaars verplicht werk maken van een vlotte overdracht van hun bedrijf. “Het is een vraag die ik vaak aan klanten stel: wat zou u vandaag nog willen regelen als u er morgen niet meer was? Het verbaast mij telkens weer hoezeer de meesten opschrikken van die vraag.”

Patrick Torfs is de neef van Wouter Torfs, CEO van de gelijknamige schoenwinkelketen. Patrick is bij KBC mee verantwoordelijk voor de dienstverlening aan ondernemende, vermogende families. “Zelf hebben wij het over familiebedrijven in transitie.”


BRUGFUNCTIE


Maar Patrick is niet enkel professioneel begaan met die problematiek van de bedrijfsoverdracht. Als telg van de familie Torfs, die intussen vijf generaties telt, spreekt hij
ook als ervaringsdeskundige. “Die ‘dubbele pet’ vergroot mijn geloofwaardigheid alleen maar.” Samen met zijn neef Wouter en negen andere kleinkinderen vormt Patrick de derde generatie van het familiebedrijf.

Als voorzitter van de raad van bestuur van Schoenen Torfs vervult Patrick vandaag ook een belangrijke brugfunctie naar de andere familiale aandeelhouders. “

Toen ik in 1994 toetrad tot die raad van bestuur, hebben we voor het eerst
een aandeelhoudersovereenkomst opgesteld. Aanvankelijk zijn die afspraken lange tijd wat dode letter gebleven.”

FAMILIECHARTER

Daar kwam in 2006 verandering in, met de creatie van een eerste volwaardig familiecharter. “Daarin hebben we de rechten en plichten van de familiale aandeelhouders duidelijk vastgelegd. Alle neuzen wijzen sindsdien in dezelfde richting. Samengevat komt het erop neer dat de familie er voor het bedrijf is, en niet omgekeerd.”


Een vijftal jaar geleden hebben de elf kleinkinderen diezelfde oefening nog eens overgedaan, onder externe begeleiding. Bij dat proces hebben ze meteen ook de volgende generatie aandeelhouders betrokken. Die vierde generatie telt intussen al 28 achterkleinkinderen. “Het
bestaande familiecharter is opgefrist en anders gestructureerd. Daarbij hebben we ook een aantal gemeenschappelijke waarden herbevestigd. Dat heeft de cohesie binnen onze familie gevoelig versterkt.”


Het opstellen van zo’n familiecharter gaat dan ook over zoveel meer dan louter de opvolging van het huidige management. Het laat bijvoorbeeld ook toe om op een gestructureerde manier uit te treden als aandeelhouder. “Je kan natuurlijk niet alles voorzien in zo’n document.
Maar het biedt een helder kader om zowel het management als de aandeelhouders tevreden én op dezelfde lijn te houden”, besluit Patrick Torfs.

 

“De familie is er voor het bedrijf, niet omgekeerd” - Patrick Torfs, voorzitter Raad van Bestuur Schoenen Torfs