Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Online een bedrijf overlaten: hoe gaat dat?

Net zoals op de immobiliënmarkt situeert de markt van de bedrijfsovernames zich vandaag in belangrijke mate online. Op een gespecialiseerde website als www.overnamemarkt.be, een initiatief van UNIZO vind je vandaag massa’s bedrijfsprofielen. Dit zijn door de kandidaat-overlater opgestelde advertenties, vaak anoniem,  met een goede beschrijving, enkele kerncijfers, een sterk beeld en een inspirerende titel.
Databanken zoals www.overnamemarkt.be zijn zelf geen overnamebemiddelaar, maar stellen hun website wel open voor professionele overnamebegeleiders.

Iedereen die een zaak wenst over te nemen, of interesse heeft in bedrijfsvastgoed,  kan zonder voorafgaande registratie en zonder kosten  de site consulteren en kijken of er een zaak vermeld is die beantwoordt aan zijn of haar selectiecriteria of verwachtingen. Voor het opvragen van meer informatie kan de kandidaat-overnemer gebruik maken van het contactformulier om in contact te treden met de aanbieder/overlater.
Als overlater heeft u dus de keuze om ofwel volledig zelfstandig  uw zaak te koop aan te bieden ofwel om dit te laten doen in samenspraak met een vertrouwenspersoon of  professionele overnamebegeleider.


Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten?
Een goede voorbereiding voordat de advertentie (het bedrijfsprofiel) wordt online geplaatst is cruciaal. Potentiële kopers reageren vooral en snel op nieuwe bedrijfsprofiel-advertenties. Bepaal daarom vooraf goed wat je verkoopt: de activiteiten  of de vennootschap? Wat gebeurt er met het bedrijfsvastgoed ?
Voorzie ook een standaard antwoord voor wanneer je via de site een contactformulier ontvangt  en probeer zo snel mogelijk een afspraak te maken. Zorg voor een inzichtelijke balans en resultatenrekening die overeenkomt met de publiek beschikbare gegevens. Bepaal vooraf een realistische verkoopprijs, op basis van de behaalde resultaten en de verwachtingen voor de komende 5 jaar. Betrek een vertrouwenspersoon of overnamebegeleider bij de onderhandelingen.

Wat met mogelijk negatieve reacties?
Wees voorbereid op kritiek op jou als ondernemer en op je manier van zaken doen. Schenk aandacht aan een aantrekkelijk maar discreet bedrijfsprofiel: ook al omdat bij een niet-anonieme publicatie op een website “de hele wereld” weet dat je gaat verkopen. Collega's/concurrenten reageren ook, vaak indirect, wees dus voorzichtig met te veel details te verstrekken aan willekeurig wie er interesse toont.


Goede raad aan ondernemers die hun zaak online wensen te verkopen?

Je prioriteit is om aandacht te trekken en nieuwsgierig te maken. De aanbieding moet aantrekkelijk zijn en duidelijk zijn, maar anderzijds zoveel vragen oproepen dat de potentiële koper wel "moet" reageren. Check snel of de potentiële koper wel kan betalen, anders worden vele uren voor niets besteed. Doseer de informatie, communiceer dus niet alles tegelijk maar steeds iets meer naarmate je meer vertrouwen krijgt op de goede afloop. Blijf realistisch en met de voeten op de grond. 
 

Jan-Willem, Guido en Simon

Dit artikel werd eveneens gepubliceerd in de bijlage Bedrijfsovernames Media Planet / Trends 8/12/2016 en Fokus Ondernemingen SmartMedia/Gazet van Antwerpen 28/12/2016

 

Online een bedrijf overlaten: hoe gaat dat?